علم و تکنولوژی

باورهای غلط و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی موبایل

متاسفانه در برخی مواقع اطلاعات نادرستی از سوی کاربران در مورد باتری گوشی های موبایل و شارژر آن ها بیان می شود که صحت نداشته و اشتباه ارائه میشود.

 

امروزه در گوشی آیفون، سامسونگ، شیائومی و … از باتری های لیتیوم یونی استفاده می‌شود که حداقل تا به امروز بهترین نوع باتری های شارژی هستند. باتری های لیتیوم یونی مزیت های بسیاری دارند که یکی از اصلی ترین آن ها امکان شارژ شدن در چندین هزار سیکل مختلف و استفاده برای مدت زمان طولانی است.

 

اشتباه رایج در مورد باتری

 

برای مثال یکی از این باورهای اشتباه  این است که خیلی از کاربران هنوز هم زمانی که گوشی خریداری می‌کنند. برای مدت زمان 8 ساعت آن را به شارژ متصل می‌نمایند و سپس از آن استفاده می‌کنند!. یا خیلی از کاربران عقیده دارند اتصال گوشی برای مدت زمان طولانی به شارژر ممکن است منجر به انفجاری باتری شود! اما خیلی از این باورها اشتباه و غلط است.

1-اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر منجر به انفجار باتری می‌شود؟!

خیلی ها تصور می‌کنند که اگر گوشی خود را برای مدت زمان طولانی به شارژ بزنند احتمال دارد باتری گوشی آن ها منفجر شود. اما اینطور نیست چون زمانی که باتری گوشی شما 100 درصد شارژ شود، به طور خودکار گوشی هوشمندتان دریافت انرژی از جانب شارژر را متوقف می‌کند. یعنی عملا زمانی که باتری گوشی 100 درصد شارژ شد دیگر انرژی از شارژر به آن منتقل نمی‌شود. بدین ترتیب امکان ندارد که با اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر شاهد انفجار باتری آن باشیم. دقت داشته باشید که انفجارهایی که طی چند سال اخیر در برخی گوشی های موبایل رخ داده به دلیل اشتباهی بوده که در طراحی محصول و باتری آن وجود داشته یا به دلیل استفاده از شارژرهای نامرغوب بوده است. بنابراین تا زمانی که از شارژر فابریک گوشی برای شارژ باتری آن استفاده کنید و مدت زمانی طولانی هم آن را به شارژ بزنید، مطمئن باشید هیچوقت باتری گوشی شما منفجر نمی‌شود.

 

*نکته: بنابراین اگر از شب تا صبح هم گوشی خود را به شارژ بزنید، این کار مستقیما هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌کند. اما این مسئله ممکن است منجر به ایجاد گرمای بیشتر در یک بازه زمانی طولانی تر شود و این مسئله کمی به ظرفیت باتری لیتیوم یونی آسیب برساند.

 

 2-غیرفعالسازی “اپلیکیشن های اخیر” منجر به کاهش مصرف شارژ باتری می‌شود؟

زمانی که اپلیکیشن هایی در بخش “اپلیکیشن های اخیر” یا همان “Recent Apps” گوشی باقی می‌مانند، اطلاعات آن ها در حافظه رم گوشی ذخیره می‌شود و اگر شما مجددا آن اپلیکیشن را باز کنید، گوشی نیازی به زحمت کشیدن برای آنالیز اطلاعات آن و راه اندازی مجدد اپلیکیشن نخواهد داشت، بلکه خیلی سریع آن را از حافظه رم خود بازیابی می‌کند.این یک باور کاملا غلط  و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی های موبایل است!

 

پس تصور داشته باشید که با غیر فعال کردن اپلیکیشن هایی که در بخش “Recent Apps” گوشی شما وجود دارند، مصرف شارژ باتری آن کاهش پیدا می‌کند. این کار نه تنها منجر به کاهش مصرف شارژ باتری نمی‌شود، بلکه منجر به افزایش آن هم خواهد شد.

 

3-استفاده از شارژرهای دیگر آسیبی به باتری نمی‌زند؟

خیلی از کاربران عقیده دارند که با هر شارژی می‌توان باتری گوشی های موبایل را شارژ کرد و برای انجام این کار هیچ لزومی ندارد که حتما از شارژر اصلی و اورجینال گوشی استفاده شود. این باور اشتباه رایج در مورد باتری به طور کامل غلط نیست، چون واقعا با هر شارژ مشابه دیگری می‌توان گوشی های موبایل را شارژ کرد.

 

برای مثال اگر شارژری که از آن استفاده می‌کنید خروجی بیشتری داشته باشد. باتری گوشی شما زودتر شارژ می‌شود، اما در دراز مدت با افت کیفیت شارژدهی رو به رو خواهد شد و انرژی آن تحلیل می‌رود. همچنین در شرایطی که از شارژرهای نامرغوب استفاده شود، ممکن است حتی به باتری گوشی آسیب های جدی وارد شود که حتی منجر به بروز حوادث ناگوار باشند.

 

پس توصیه میشود که همیشه از شارژر اصل و اورجینال گوشی خود که ساخت همان برند است استفاده نمایید.

 

4-شبکه 4G شارژ بیشتری مصرف می‌کند؟

درست است که روشن بودن و استفاده از قابلیت موبایل دیتا و اینترنت سیم کارت منجر به مصرف شارژ باتری می‌شود. اما اینکه شما به شبکه 4G یا 3G و غیره متصل باشید هیچ ارتباطی به میزان مصرف شارژ باتری گوشی ندارد و با اتصال به شبکه پرسرعت‌تر مصرف شارژ باتری گوشی بیشتر نخواهد شد.

 

5-شارژ باتری گوشی باید قبل از اتصال به شارژر کاملا خالی شود؟!

این مسئله در مورد باتری های لیتیوم یونی صدق نمی‌کند و مربوط به باتری های کادمیوم یا نیکل هایبرید می‌شود.متاسفانه به دلیل اینکه در گذشته از این نوع باتری ها استفاده می‌شد و این باور هم در مورد آن ها صحیح بود، به همین صورت پابرجا ماند و برای باتری های لیتیوم یونی هم به اشتباه حفظ شده است! باتری های لیتیوم یونی مثل دیگر باتری های قدیمی نیستند که با هر بار از دست رفتن شارژ، حافظه آن ها روی همان ظرفیت شارژ لاک شود. بنابراین می‌توانید هر زمان و هر تایمی که دوست داشتید، باتری لیتیوم یونی گوشی خود را به شارژ بزنید.

 

6-باتری گوشی باید بعد از خرید 8 ساعت شارژ شود؟

این مسئله برای گوشی های مدرن امروزی که از باتری های لیتیوم یونی بهره می‌برند صدق نمی‌کند. این اشتباه رایج در مورد باتری است که حتما باید قبل از شروع استفاده از دستگاه و بعد از خرید آن، باتری گوشی را برای مدت زمان 8 ساعت به شارژ بزنید!

میتوانید گوشی را که خریداری کرده اید استفاده نمایید و هر زمان که دوست داشتید باتری آن را شارژ کنید. این مسئله هیچ مشکلی در کیفیت شارژدهی باتری دستگاه ایجاد نخواهد کرد.

 

7-پارگی و لهیدگی سیم شارژر اختلالی در پروسه شارژ ایجاد نمی‌کند؟!

 

اشتباه رایج در مورد باتری

 

پارگی و لهیدگی سیم شارژر اگر عمیق باشد می‌تواند مستقیما بر روی شدت جریان ورودی به گوشی تاثیرگذار باشد. و نوساناتی را در پروسه شارژ باتری به وجود آورد که در دراز مدت منجر به آسیب دیدن باتری می‌شوند. بنابراین اگر سیم شارژر گوشی شما لهیده شده یا پاره است اما همچنان گوشی شما را شارژ می‌کند، تصور نکنید که هیچ مشکلی برای انجام این کار و استفاده از آن سیم شارژر وجود نخواهد داشت.

 

8-بلوتوث و وای فای تاثیر زیادی روی مصرف شارژ باتری دارند؟

برخی تصور دارند اگر این دو قابلیت فعال باشند شارژ باتری گوشی خیلی زودتر از حالت عادی حالی می‌شود. این دو قابلیت برای عملکرد نیاز به مصرف شارژ باتری دارند اما تاثیر آن ها روی مصرف شارژ باتری به قدری کم است که می‌توان از آن چشم پوشی کرد.تاثیر قابلیت بلوتوث و وای فای در مصرف شارژ باتری بسیار ناچیز است.بنابراین تصور نداشته باشید که اگر دائما قابلیت بلوتوث گوشی شما روشن باشد، شارژ باتری کوشی خیلی زود خالی می‌شود.

 

اشتباه رایج در مورد باتری

 

9-شارژ باتری گوشی با لپ تاپ یا پاوربانک به آن آسیب می‌رساند؟

این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد و اشتباه رایج در مورد باتری گوشی های موبایل است. زمانی که شما گوشی خود را به پاوربانک یا پورت USB لپ تاپ متصل می‌کنید، پاوربانک یا لپ تاپ دقیقا نقش یک شارژر را ایفاء خواهند کرد. بنابراین هیچ آسیبی به باتری گوشی وارد نمی‌شود.

 

اگر سرعت شارژ باتری در این زمان پایین است، دلیل آن به شدت خروجی ارتباط دارد که پورت USB لپ تاپ ارائه می‌کند. و این مسئله هیچ ارتباطی با کیفیت شارژی که باتری گوشی شما دریافت خواهد کرد ندارد.

 

اشتباه رایج در مورد باتری

 

10-استفاده از گوشی در حین شارژ منجر به آسیب دیدن باتری می‌شود؟

عاملی که سبب می‌شود در زمان شارژ باتری و استفاده همزمان از آن به باتری دستگاه آسیب وارد شود گرماست. زمانی که شما در حین شارژ شدن گوشی از آن استفاده می‌کنید. گرمایی که در بدنه آن ایجاد می‌شود چند برابر خواهد شد و این گرمای به وجود آمده می‌تواند به باتری گوشی آسیب برساند. همیشه بدانید که گرما دشمن باتری های لیتیوم یونی است و منجر به افت ظرفیت و کیفیت شارژدهی آن ها می‌شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *